Van Eklebhatti naar Tatopani

17 december 2014 - Jomsom, Nepal

P.s foto's geplaatst behorende bij vorig verhaal

Woensdag 17 december 2014

8.00 uur ontbijt met… ja, ja apple pi en nadien lopen naar Jomsom met als uiteindelijk doel Tatopani.

Gelukkig geen sneeuw meer, wel hier en daar erg glad.

Nabij Thorong peak hield Krishna een jeep meneer tegen.. voor 2000 roepies (20 euro) wilde hij ons naar Jomsom rijden. Eigenlijk wilde ik niet, maar Maila wist mij ervan te overtuigen dat dit een goede optie is. Gaande weg de rit moest ik hem gelijk geven.

Wederom bij Jimmy Hendriks café gestopt en nadien een ATM opgezocht om geld te pinnen maar er was reeds 3 dagen geen elektriciteit dus ook geen geld.

We konden per jeep verder naar Tatopani.. ritprijs 15.000 roepies ongeveer 150 euro.. echter geen geld genoeg. Pinnen ging niet dus????

Maila, onze redder in nood, bedacht dat hij via een vriend die een hotel heeft wel geld kon lenen totdat we weer in Pokhara zijn. Het kostte enige telefoontjes en uiteindelijk kregen we geld mee.

Nu nog volgens goed Nepalees gebruik onderhandelen met de chauffeur hetgeen lukte.

De weg is bumby alla Nepal.. gatenkaas maar zonder kaas .Het slingerde de bergen in; een ware pracht maar ook erg eng. Af en toe stoppen voor foto was problematischer dan ik dacht.

Jomsom – Marpha – Tukuche… daar stopten we bij High Plains Inn van Patrick Maas, een Hollandse meneer die met een Nepalese is getrouwd en aldaar een guesthouse runnen.

Hij heeft het boek: “broodjes voor Boeddha” geschreven.. leuk boek.

Ze waren toevallig thuis dus leuk kennis gemaakt en ja.. Douwe Egberts koffie gedronken.

Kobang – Larjung – Kokhethani en de bestuurder merkte dat het linker achter wiel moest worden opgepompt. Met 3 dagen geen stroom ging dat niet en hij was te eigenwijs om meteen het reserve wiel te plaatsen. ( later zal blijken dat hij niet weet hoe het moest)

Kalopani – Lete… stop! Stop! Yaks are coming…. Van Krishna kon ik naar buiten, van de bestuurder niet. In, uit –in, uit.. ik besloot rechts vd jeep te staan om dit fenomeen gade te slaan.

Kabre..gestopt bij dorpswinkel om band te wisselen, hetgeen Krishna deed.

Van de vrouw des huizes kregen we noodle soup.. zo lief!

Ghasa – Kopchepani – Rupsecchahara.. gestopt voor de waterval. Het was al aardig donker en ineens bedacht ik… voordat je id jeep stapt zou je de chauffeur moeten vragen hoe vaak hij deze weg heeft gereden. Bij navraag bleek dat dit z’n tweede rit was. Lekker op tijd Mau-Asam!

Enfin.. hij deed het goed.

Rupsecchhahara – Dana –Tatopani.. aankomst 19.00 uur.. gegeten en onder de ietwat warme douche, de eerste na 5 dagen!

Er kwam een zuidelijke wind opzetten die warme lucht aandreef.. deze veranderde al gauw in hevige storm.Volgens de kenners is dit ongewoonlijk; het had een noordelijke wind moeten zijn.  De zinken dakplaten vlogen id rondte, de sinaasappelen kletterden op het dak en gaven een geluid als van een mitrailleur en je kon gratis heel veel stof eten.

Evengoed lekker geslapen.

De plannen die ik in Nederland had om de hele wandeling te voet te volbrengen was gestrand! Zo zie je maar weer.. bijstellen van plannen die je maakt blijft een issue.. dit keer vanwege de weersomstandigheden.

En toch vermaak ik mij prima!

Foto's 516/518/520/524/527/539/541/546/551/558/565/570/575/574/581/591/595/600/646/656/669

Evengoed lekker geslapen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade