Tatopani en jungle safari in local bus

18 december 2014 - Tatopani, Nepal

Beste allen

Hier ben ik weer na 4 dagen Chitwan en ik ga verder waar ik was gebleven.

Donderdag 18 december 2014

Tatopani = heet water

Omgeving verkennen.. leuk guesthouse/hotel Dhoughalagiri. Met Maila naar de hot springs geweest. Voor 100 roepies kon ik, nadat ik mij had afgespoeld bij de kraan, het “bad”in.. 42 graden. Het is te vergelijken met een badhuis; de locals komen er ook.

Lunch id tuin, maar je wordt er gezandstraald dus naar binnen. Voor 1500 roepies twee sjaals en een tas gekocht bij Tibetaanse vrouw uit het vluchtelingen kamp, hand gemaakt en door  te kopen steun je hun organisatie.

Morgen met Maila met de local bus naar Beni en vandaar naar Pokhara en bij Maila thuis eten.

Vrijdag 19 december 2014

Jungle Safari in de local bus!

De bus gaat om 08.00.. volgens goed Nepalees gebruik werd het 09.00… pestadi, pestadi (langzaam..langgzaam)

Als ik dacht dat ik het ergste reeds had gehad id jeep bemerkte ik al gauw dat het erger kon. De bus was afgeladen met mensen en met spullen op het dak en uiteraard kon er nog meer bij.

Stel je voor:

·         Harde Hindoe rock muziek met af en toe een zangeres met een stem dat goed past bij het geluid van afgeknepen ballen

·         Evenzo hard pratende Nepalezen alsmede de toeter van de bus

·         Hele smalle bergweg vol gaten en grote plassen met water waarbij de bus flink naar links helt richting de rand van de weg met 500m naar beneden de kolkende Kali Kandaki rivier

We werden van links naar rechts geslingerd alsof we in een bootje zaten in zware storm. Enfin.. ik vertrouwde op alle goden die de chauffeur op zijn dashboard had verzameld en op de rustige uitstraling van Maila. Gaande weg moest ik nodig plassen. Gelukkig stopte de bus op verzoek van Maila en eenmaal buiten ging de helft van de bus ook een plekje zoeken om hetzelfde te doen.

Na plas pauze wilde de bus niet meer starten.. sta je daar met je goed gedrag…gelukkig is het uitzicht mooi.. watervallen te over, bomen en planten die onverstoord hebben kunnen groeien.

Na een paar hamerslagen op ???? konden we verder schommelen in de bus. Gelukkig goed aangekomen in Beni.

We gingen verder in de jeep die we qua kosten deelden met enkele locals… de Hindoe rock met een te zware bas niet te vergeten! De weg was er niet beter op geworden. Wat een asfalt weg had moeten zijn, is hier en daar een strook van ongeveer 50 cm asfalt met de nodige gaten.

Zo wit als het in de bergen was, zo groen is het onderweg.

15.00 aankomst Pokhara. In het hotel heerlijk warme douche genomen.. een ware weldaad. In de avond bij Maila Dahl Bath gegeten en kennis gemaakt met vrouw en kinderen.

Zaterdag 20 december 2014

10.45 vertrek naar Kathmandu. Krishna was er met ticket. Hij vertelde over zijn onthaal samen met Sunita thuis bij zijn moeder. Het geluk straalt van zijn gezicht.

Eenmaal weer bij Rajesh kon ik mijn belevenissen delen en tijdens de lunch vertelde hij dat we met z’n allen voor de Kerst naar Chitwan national park zullen gaan.. een cadeau van hun. Ik ben er nog niet eerder geweest.

foto's 680/679/685/687/688/695/700/702/713