Pokhara

4 april 2010 - Pokhara, Nepal

Lieve allemaal.

Ik heb eem internet cafe gevonden met een verschrikkelijk toetsenbord, dus vergeef mij de fouten.

Zondag 04.01.2010

Namaste.

Tapaai laai? Malaai sanchai chha.

Hoe gaat het? Met mij gaat het goed. Dank voor alle leuke reacties. Helaas kan ik niet vaak online zijn, aangezien internet afhankelijk is van elektricitiet. ( valt her regelmatig uit)

Ik ga verder waar ik was gebleven.

4.30 uur opgestaan; Liz en ik zouden om 05.45 vertrekken richting Sarangkot, echter geen chaffeur. Tot overmaat van ramp vergat ik mijn geldtasje in het hotel. Om 06.00 uur kwam de chaffeur, die aan de overkant van de toeristeninfo bleek te wonen!

Naar hotel voor geldtasje en dan als een speer richting Sarangkot. Als we de zonsopkomst maar niet missen. Plankgas......... en dat deed de chaffeur.

06.30 uur: aankomst Sanrangkot. Er stonden een boel mensen. We zitten nu op 1600 meter gerekend vanaf Pokhara. Eindelijk.........de Himalaya!

Jammer dat het zo mistig was. De reisleider, Ram, vertelde dat het beter had geweest als het de dag ervoor had geregend. Never mind.... een kaartje is het alternatief. Nu is het wachten op de zon.

06.45 uur: her comes the sun, het was AHHHHH.... en OHHH. We kregen de bergtoppen niet goed te zien ivm mist.

Na dit spektakel was het tijd voor ontbijt. In Damsite naar de German Backery gereden. Vandaar naar Devi's falls, Patale Chhango, vroeger Devill falls totdat Mevr Devi's, een Zwitserse, daar het leven verloor toen ze met haar man naast de waterval aan het baden was.

Vervolgens naar de Gupteshvor Mahadar Cave, waar het water van de waterval verder stroomt. Ook dit is met geen pen te beschrijven. Nu komt het ergste, hetgeen later zou blijken. Met de auto naar The World Peace Pagoda. We Zitten dan op 1400 meter vanaf Pokhara.

De weg ernaar toe was erger dan de weg van KTM naar Pokhara. Aan de kant van de weg hardwerkende mannen en vrouwen, bezig met het hakken van leisteen afkomstig vanuit de gbergten. Vanaf de parkeerplaats is het nog 300 metr omhoog klimmen, en dat allemaal voor een tempel.

Vooruit....! Mijn conditie was wat dit betreft 0 komma 0, dus moest ik soms even stoppen o, op adem te komen. Ja... oud maar nog geen 80. Gelukkig was ik niet de enige. Onderweg veel lol met Liz. De klim was de moeite meer dan waard. Prachtig uitzicht over het meer. Mooie boeddhistische tempel en stupa, en ik maakte een foto met de monnik.

Nadien de weg naar beneden via een door mensen handen aangelegd pad richting het meer. Het leek een jungle safari; geweldig!

12.00 uur: beneden aangekomen At the lake site cafe......tijd voor Nepal Ice bier.

!Biertje! AHHH....

Het zweet liep over mijn rug. Afvallen? Hoezo Sonja Bakker! Up the stairs to the temple and go down again. Maatje 38 na 7 weken Nepal?

Ticket gekocht om met het bootje het meer over te varen; terug naar Pokhara en de gids bedankt voor een geweldige ochtend.

Teruggelopen naar het hotel. We moesten langs de winkel van de Indier en ik zat daar niet op te wachten... dus short cut, echter waar kom je uit? So... lost again. Bij een ander hotel de werg gevraagd hetgeen resulteerde in een ritje op de scooter. Blij dat ik was, aangezien ik inmiddels reeds tekkel poten (=moeie voeten) had ontwikkeld. Het was een geweldige dag.

Moregn weer vroeg op terug naat KTM

Maandag 05.04.2010

05.30 opgestaan

07.00 bus terug naar KTM

We hadden een kleinere bus en nog ouder dan de eerste. Schokdempers uit jaar nul. Het leek een Kangeroe rit. Ach.... who care

Aan de kant van de weg spelende kindern; spelletjes uit mijn tijd in Suriname. Schop steentje, elastiekentwist. Vele kleinere dorpjes gepasseerd met stalletjes van bamboe pa;en en zinken daken waar de mensen hun fruit verkopen. Het zou zomaar de Kwattaweg in Suriname kunnen zijn.

De bus hobbelde verder en even dachten we met z'n allen gelanceerd te worden via het dak. Plota stan we stil; de ambulance zorgt voor veel bekijks van de dorpelingen, hetgeen zorgt voor een hele chaos. Alles dat kon toeteren, toetert; hey lijkt wel een kermisatractie.

Na de eerste stop, rijden we verder en als er gestopt meot worden om te tanken stapt er een jngen binnen met een 5 snarig houten instrument met strijkstok. De nieuwe Andre? Plots begint hij ook te zingen. De nieuwe popstar van Nepal? Aan de modulatie moet oet gewerkt worden. Nadat hij wat geld had opgehaald stapte hij uit. En weer staat de bus stil, nu voor een ongeluk met de motorrijder.

Inmiddels hebben we in de bus zeer tropische temperaturen bereikt als we KTM naderen. Het verkeer staat helemaal vast. Vanaf het busstation gelopen naar de guesthouse. Na een verfrissende douche, noodles gegeten. Neusholtes weer vol, echter meer van de vervuiling. Vele locals dragen een mondkapje, nu ik ook.